dijous, 14 de gener del 2010

Una vida llena de hipnosis

A La Vanguardia de dimarts vaig trobar aquest article sobre Herbert Spiegel (1914-2009) un terapeuta que utilitzava la hipnòsi. Tractava el dolor, l'ansietat i les addiccions dels seus pacients a través d'estats hipnòtics.

Actualmente está demostrado que la técnica de la hipnosis no sana. Pero si se usa en un tratamiento psicológico, acelera el proceso de curación. El asentamiento de sus bases de debe, en gran parte a Herbert Spiegel. Era un terapeuta entregado.
Creyente incondicional de las teorias freudianas, viajó hasta el norte de África durante la Segunda Guerra Mundial como mimbro de un batallón de médicos. Allí, recibió una herida de metralla y para sanarse, usó, entre otras, la técnica de la hipnosis. Al ver que funcionaba, cuando regresó a EE.UU. se dedicó a tratar el dolor, la ansiedad y las adicciones mediante estados hipnóticos. Su fama se extendió tanto que varias personalidades se pusieron bajo tratamiento para hacer desaparecer su miedo escénico, para dejar de fumar o para dejar de tener fobia a volar. De esta manera, el terapeuta profundizaba e investigaba sobre la hipnosis al mismo tiempo. Poco después, ejerció como profesor en varias facultades de Medicina enseñando que la concentración, la relajación y la sugestión tienen un enorme poder sore el comportamiento humano.
Pero no fueron estos paciente los que le dieron tanta relevancia en la década de los setenta, sinó el caso de una mujer llamada Shirley Mason, más conocida como Sybil. La mujer estaba en tratamiento por un trastorno de múltiples personalidades con Cornelia Wilbur, terapeuta que pidió ayuda a Spiegel porque intuía que sufría otra enfermedad. El doctor le diagnosticó un trastorno disasociativo i la trató con hipnosis. Este caso fue la base sobre la cual e escribió el posterior libro Sybil, publicado en 1973, y sus posteriores adaptaciones a la tlevisión en forma de películas, una en 1976 y la otra en 2008 protagonizada por Jessica Lange. Pese a dedicar toda su vida a la investigación de la hipnosis, siempre pasó visita, porque ante todo era un gran terapeuta.

Espero que us cridi una mica la curiositat i si més no, que us hagi estat útil per conèixer un altre autor.

3 comentaris:

  1. La hipnosis sempre ha sigut un tema que m'ha cridat molt l'atenció. En tot aquest tipus de pràctiques, sempre sóc una mica ascèptica i em costa de creure si no ho visc jo mateixa.
    M'agradaria molt estar present un dia, en una teràpia on es realitzi la hipnòsis i comprovar els seus afectes.
    Un post molt interessant!

    ResponElimina
  2. M'ha agradat molt el post, l'hipnosis és un tema que em resulta molt interessant, potser perquè igual que la medicina oriental (acupuntura, Reiki, etc.)és un sistema que funciona però ningú sap exactament perquè. Nomès sabem que si actuem de tal manera la persona queda en un estat d'inconsciència i se li poden induïr estats (com a la pel·lícula "Freud: Pasión secreta" en la que un professor podia provocar tremolors a un pacient quan aquest estava hipnotitzat), però no tenim ni idea de perquè podem posar algú en un estat hipnòtic o com funciona el fenomen realment.

    Potser perquè té aquest punt místic la hipnosis és una pràctica encara avui en dia tan criticada i poc reconeguda.

    En tot cas gràcies per penjar la informació l'he trobat molt d'interessant!

    ResponElimina
  3. Tal com diuen també els teus companys, Cris, el tema de la hipnosi sempre resulta molt atractiu. I el tastet que ens ofereixes suscita curiositat.
    Magnífic post!

    ResponElimina